In onderstaande tabel zijn de mutaties op dit programma weergegeven. Daaronder zijn de mutaties toegelicht.
1.1 1e begrotingswijziging
Nadat de programmabegroting 2019 is aangeboden aan de raad hebben zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan. Deze ontwikkelingen zijn verwerkt in de 1e begrotingswijziging en leidden per saldo tot een positieve bijstelling van de begroting met € 474.000. Zie ook de programma's Onze buurt, Onze gemeente en Ons geld (1.1). De 1e begrotingswijziging is tegelijk met de begrotingsbehandeling door de raad vastgesteld. Voor dit programma gaat het om:
- Bijstelling rijksuitkering bijstand € 772.000
- Reële tarieven hulp bij het huishouden € - 182.000
- Voorschoolse voorziening peuters € 20.000
- Sociaal domein € 75.000
€ 685.000
1.2 Aangenomen moties en amendementen tijdens begrotingsbehandeling
Tijdens de begrotingsbehandeling op 1 november 2018 is een aantal moties en amendementen aangenomen. Deze zijn verwerkt in de begroting. Voor dit programma gaat het om het bevorderen van jeugdparticipatie. Hiervoor is structureel een bedrag van € 10.000 per jaar beschikbaar gesteld.
1.3 Investeringsbijdrage verduurzaming Montessoricollege Groesbeek
Op 8 november 2018 heeft de raad een investeringsbijdrage van € 41.685 toegekend aan het Montessoricollege voor het aanbrengen van zonnepanelen en LED-verlichting. Dit bedrag is gedekt uit de algemene reserve. Op grond van de regelgeving moeten we deze investeringsbijdrage activeren. Daarom hebben we het bedrag van € 41.685 gestort in de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten. Hierdoor zijn de kapitaallasten tijdens de looptijd van de investering volledig gedekt. Zie ook programma Ons geld (1.6).
1.4 Haalbaarheidsonderzoek verplaatsing Mallemolen
Op 14 maart 2019 heeft de raad € 45.000 beschikbaar gesteld voor een haalbaarheidsonderzoek van verplaatsing van de Mallemolen naar het Marktplein. Ook is besloten om dit bedrag uit de algemene reserve te halen. Zie ook programma Ons geld (1.10).
1.5 Formatie-uitbreiding beleidscapaciteit Sociaal domein
Sinds 2015 hebben de gemeenten nieuwe taken gekregen op het terrein van jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning. Zonder extra beleidscapaciteit kunnen we de transitie van het sociaal domein en 'grip op kosten' niet uitvoeren. Daarom heeft de raad op 14 maart 2019 besloten de beleidscapaciteit voor het sociaal domein uit te breiden. Het tekort op het sociaal domein stijgt hierdoor met € 180.000 structureel. Dit tekort bouwen we in vier jaar af tot 0. Dit doen we in stappen van 25% per jaar (25-50-75-100%) door ombuigingsmaatregelen te nemen. Het restant dekken we in de jaren 2019 tot en met 2021 door aanwending van de algemene reserve (75-50-25-0%). Voor 2019 zijn de extra kosten € 120.000, omdat het personeel in de loop van 2019 in dienst komt. Dit bedrag brengen we ten laste van de algemene reserve. De jaren daarna dekken we de extra kosten deels door aanwending van de reserve en de te nemen ombuigingsmaatregelen.
Op dit programma leidt dit tot een nadeel van € 120.000 in 2019 dat afloopt naar 0 in 2022. Zie ook programma Ons geld voor inzet van de algemene reserve (1.12).
2.1 Regiobegroting Wmo en Jeugdhulp 2019
We werken in de regio Rijk van Nijmegen samen op het gebied van Wmo en Jeugdhulp. De samenwerkingsovereenkomst en regiobegroting voor Wmo en Jeugdhulp 2019 zijn geactualiseerd. Voor onze gemeente leidt dit in 2019 tot meerkosten van € 28.053. Hiervan is € 27.221 incidenteel. Dit is een investering op extra inzet op kwaliteit en kostenbesparing. Het college stelt voor deze incidentele meerkosten te dekken ten laste van de Algemene reserve. Het structurele deel nemen we mee in de taakstellende bezuiniging. Zie ook programma Ons geld (2.2).
2.2 VVE/ Achterstandenbeleid
Door een nieuwe verdeelsleutel ontvangen we extra geld voor het onderwijsachterstandenbeleid. Dit geld moeten we gebruiken voor VVE (Voor- en vroegschoolse educatie) en NT2 (Nederlands als tweede taal). Met de verschillende organisaties zijn we in overleg hoe we deze gelden het beste kunnen besteden. Onder andere voor scholing van de pedagogische medewerkers en voor het implementeren van de urenuitbreiding VVE van 10 naar 16 uur per 1 januari 2020.
2.3 Schulden en armoede
Het rijk wil een impuls geven aan de verbetering van de gemeentelijke schuldhulpverlening en de versterking van het armoedebeleid. Hiervoor ontvangen we in 2018, 2019 en 2020 extra rijksgelden via de algemene uitkering. Het rijk heeft besloten om een deel van de rijksuitkering voor 2019 (€ 17.000) naar voren te halen en uitgekeerd in 2018. We verlagen het uitgavenbudget 2019 met hetzelfde bedrag. Zie ook programma Ons geld (2.3).
2.4 Verzekeringspremies
We hebben een hertaxatie van alle inventarissen laten uitvoeren. Daarnaast is de waarde van de gebouwen geïndexeerd. Hierdoor zijn de verzekeringspremies gestegen. In totaal leidt dat tot een structureel nadeel van € 14.000. Voor dit programma betekent dit een nadeel van € 7.000. Zie ook programma Onze buurt (2.13) en Overhead (2.2).
2.5 Verwarde personen/ beschermd wonen
De gemeente krijgt nieuwe taken op het gebied van Beschermd wonen en de Wet verplichte GGZ/verwarde personen. Regionaal pakken we deze nieuwe taken al op. Waar regionaal niet in kan worden voorzien is wat de verandering voor de Berg en Dalse samenleving betekent. Daarnaast zien we dat inwoners met bijvoorbeeld dementie langer thuis moeten blijven wonen. We ontvangen meer signalen van overlast door inwoners met verward gedrag. Zowel voor de mens zelf als voor zijn omgeving is het nodig dat we hiervoor lokaal meer organiseren. Vanuit onze gemeente is extra ambtelijke inzet nodig om deze taken te kunnen implementeren en uitvoeren. Hiervoor ramen we structureel € 79.000.
De VNG onderhandelt nog met het Rijk over de bedragen die gemeenten hiervoor zullen krijgen. Wij willen daar echter niet op wachten.
2.6 Regresrecht Wmo
Het Verbond van Verzekeraars heeft besloten de overeenkomst afkoop regresrecht van Wmo-voorzieningen met de VNG na 2018 niet te verlengen. Voortaan moeten we zelf de kosten van Wmo-voorzieningen door ongevallen op aansprakelijkheidsverzekeraars verhalen. De vergoeding van de afkoop van het regresrecht ramen we af. Dit leidt tot een structureel nadeel van € 21.000. Vooralsnog gaan we ervan uit dat we geen kosten hebben die we kunnen verhalen.
2.7 Bijdrage doelgroepenvervoer
In de begroting 2019 zijn per abuis de kosten van de regiecentrale DRAN van € 39.000 niet geraamd. Daarnaast ontvangen we voor 2019 een overgangsvergoeding van € 19.000 in verband met de wijziging van de verdeelsleutel. Dit leidt in 2019 tot een nadeel van € 20.000. Vanaf 2020 is het nadeel € 39.000 per jaar.
Administratieve overboeking
Dit zijn beschikbare budgetten die we op een ander programma inzetten. Deze administratieve overboeking moet de raad goedkeuren.